Vad och varför?
I en diskussion mellan de som ska använda och de som ska erbjuda en tjänst identifieras de behov som kopplar till kartlagda upplevelser. Att identifiera de verkliga behoven i olika situationer är helt nödvändigt för att kunna utveckla en tjänst/lösning. För utvecklingsteamet innebär det att användarnas uttryck finns med vid utvecklingen.
Vad behöver jag?
- Användare som lämnat upplevelser kring ett område
- Personal som arbetar inom området
- Visualiserade upplevelser.
- Mall för behov
Hur gör jag?
- Bjud in till behovsdiskussion i workshopform.
- Dela in deltagarna i grupper om 4-6 i varje grupp, med användare och personal i varje grupp.
- Skriv ut behovsmallar, ca 10 per grupp. Ha i reserv.
- Papper och pennor för noteringar.
- Vid workshopen
- Presentera upplevelserna och sätt dem i en kontext.
- Inled arbetet i grupperna med att instruera.
- Börja grupparbetet med att deltagarna presenterar sig för varandra.
- Användarna ges 10-20 minuter att fundera över vilka behov de har utifrån upplevelserna.
- Hela gruppen arbetar med behoven som formuleras i mallen och som även kopplas till en eller flera upplevelser.
- Efter workshopen
- Projektgruppen sammanställer alla behov inför nästa steg.